یزدفردا: در این استان می‌توانید انواع و اقسام صنایع دستی را با طرح‌ها و رنگ‌های منحصر به فرد پیدا کنید که هر کدام یادگاری ارزشمند از این سفر خواهند بود.

یزدفردا_گردشگری: استان گیلان، سرزمینی سرسبز و زیبا در شمال ایران، علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، به دلیل تنوع صنایع دستی‌اش نیز شهرت دارد.

حصیر بافی:

حصیر بافی یکی از هنرهای رایج در استان گیلان است که قدمتی دیرینه دارد. ماده اولیه این هنر زیبا، گیاهی به نام "لی" یا "سوف" است که در اطراف مرداب‌ها و آبگیرهای کوچک می‌روید. از حصیر برای بافت انواع سبد، زیرانداز، آبکش، سفره، کلاه، بادبزن، زنبیل و … استفاده می‌شود.

بامبو بافی:

بامبو بافی از دیگر صنایع دستی رایج در گیلان است که در لاهیجان و به‌خصوص روستای لیالستان رواج دارد. از بامبو که گیاهی شبیه نی خیزران است، می‌توان محصولات متنوع و ظریف‌تری نسبت به حصیر ساخت.

مروار بافی:

مروار بافی از صنایع دستی جدید گیلان است که با استفاده از نوعی چوب ترکه به نام "مروار" انجام می‌شود. این هنر در شهرستان آستانه اشرفیه و به‌ویژه روستای تازه آباد گورکا رونق فراوانی دارد. از مروار برای بافت انواع سبد، ساک پیک نیک، جا نانی، جا لیوانی و … استفاده می‌شود.

زیباترین سوغات گیلان که باید خرید

عروسک بافی:

عروسک‌های کاموایی فومن و به‌خصوص شهر ماسوله، از جمله سوغاتی‌های جذاب و پرفروش گیلان هستند. این عروسک‌ها با ظرافت و دقت فراوان بافته می‌شوند و یادگاری زیبایی از سفر به این استان خواهند بود.

دستبافته‌های پشمی:

در برخی از مناطق گیلان، دامداری رواج دارد و پشم مرغوب از جمله محصولات این مناطق به شمار می‌آید. مردم این استان از پشم برای بافت لباس‌های پشمی مانند جوراب، دستکش، شال گردن و بلوز استفاده می‌کنند.

گلیم بافی:

گلیم بافی در بیشتر شهرهای ایران رواج دارد و در گیلان نیز به عنوان زیرانداز کاربرد دارد. گلیم‌های گیلانی با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و زیبا، از جمله سوغاتی‌های پرفروش این استان هستند.

جاجیم بافی:

جاجیم نوعی زیرانداز دورویه بدون پرز است که از پشم بافته می‌شود. جاجیم‌ها ظریف‌تر از گلیم‌ها هستند و نخ‌های رنگی‌تر دارند.

صنایع دستی دیگر:

علاوه بر موارد ذکر شده، صنایع دستی دیگری نیز در استان گیلان رواج دارند که از جمله می‌توان به سفالگری، خراطی، چادرشب بافی، نازک کاری، چوب تراشی، منبت و معرق چوب، چلنگری، مینای خانه بندی و … اشاره کرد.

کلام آخر:

سفر به گیلان بدون خرید صنایع دستی این استان کامل نمی‌شود. در بازارهای سنتی و مغازه‌های این استان می‌توانید انواع و اقسام صنایع دستی را با قیمت‌های مناسب پیدا کنید و با خرید این محصولات، نه تنها یادگاری از این سفر را به خانه خود خواهید برد، بلکه به رونق هنر و صنعت این استان نیز کمک خواهید کرد.

زیباترین سوغات گیلان که باید خرید

 
  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا